Perhaps the most striking quality of satiric literature is its freshness, its originality of perspective. Satire rarely offers original ideas. Instead, it presents the familiar in a new form. Satirists do not offer the world new philosophies. What they do is look at familiar conditions from a perspective that makes these conditions seem foolish, harmful, or affected. Satire jars us out of complacence into a pleasantly shocked realization that many of the values we unquestioningly accept are false. Don Quixote makes chivalry seem absurd ; Brave New World ridicules the pretensions of science ; A Modest Proposal dramatizes starvation by advocating cannibalism. None of these ideas is original. Chivalry was suspect before Cervantes, humanists objected to the claims of pure science before Aldous Huxley, and people were aware of famine before Swift. It was not the originality of the idea that made these satires popular. It was the manner of expression, the satiric method, that made them interesting and entertaining. Satires are read because they are aesthetically satisfying works of art, not because they are morally    wholesome or ethically instructive. They are stimulating and refreshing because with commonsense briskness they brush away illusions and secondhand opinions. With spontaneous irreverence, satire rearranges perspectives, scrambles familiar objects into incongruous juxtaposition, and speaks in a personal idiom instead of bstract platitude.
         
Satire exists because there is need for it. It has lived because readers appreciate a refreshing stimulus, an irreverent reminder that they live in a world of platitudinous thinking, cheap moralizing, and foolish philosophy. Satire serves to prod people into an awareness of truth, though rarely to any action on behalf of truth. Satire tends to remind people that much of what they see, hear, and read in popular media is sanctimonious, sentimental, and only partially true. Life resembles in only a slight degree the popular image of it. Soldiers rarely hold the ideals that movies attribute to them, nor do ordinary citizens devote their lives to unselfish service of humanity. Intelligent people know these things but tend to forget them when they do not hear them expressed.

 
풍자문학의 가장 강한 특징은 아마도 그것의 신선함, 즉 (사물을 보는)관점의 독창성일 것이다. 풍자가 독창적인 아이디어를 제공하는 경우는 드물다. 대신에 풍자는 이미 친숙한 사물을 새로운 형태로 제시한다. 풍자가들이 세상에 새로운 철학을 제공하는 것은 아니다. 그들이 하는 일은, 어떤 친숙한 상황들을 어리석거나 해롭거나 잘못된 것으로 보이도록 만드는, 그러한 관점에서 이 친숙한 상황들을 보는 것이다. 풍자는 거슬리는 말로써 우리를 만족한 상태로부터 나오게 해서, 우리가 의문을 제기하지 않고 당연하게 받아들이고 있는 많은 가치관들이 잘못된 것이라는 어떤 깨달음, 즉 즐겁게 충격을 주는 깨달음으로 가게 만든다. Don Quixote 는 기사도를 어리석게 보이도록 만들고 ; Brave New World 는 과학의 가식을 조롱하며 ; Modest Proposal 은 “식인”을 옹호함으로써 기아를 극화하고 있다. 이 아이디어들 중에 어느 것도 독창적인 것은 없다. Cervantes 의 이전에도 기사도는 의심받았었고, Aldous Huxley 이전에도 인도주의자들은 순수과학의 주장에 반대했었고, Swift 이전에도 사람들은 기근을 의식했었다. 이러한 풍자들을 인기 있게 만든 것은 아이디어의 독창성이 아니다. 그들을 흥미있고 재미있게 만든 것은 표현방식, 즉 그 풍자적인 방법이다. 풍자작품들은, 그들이 도덕적으로 건전하다든가 윤리적으로 교훈적이기 때문이 아니라, 그들이 미적으로 만족스러운 예술작품이기 때문에 읽히는 것이다. 그들은 자극적이고 신선하다, 왜냐하면 상식적인(보통의) 활기를 가지고서 그들은 망상과 간접적인 견해를 씻어버리기 때문이다. 저절로 우러나오는 불경함을 가지고, 풍자는 (사물을 보는)관점을 재정리하고, 친숙한 사물들을 뒤죽박죽 섞어서 조화되지 않는 병렬관계로 만들고, 추상적 진부함 대신에 개인적인 용어들을 사용하여 이야기한다. 

     풍자는 그것에 대한 필요(수요)가 있기 때문에 존재하는 것이다. 독자들이 신선한 자극, ― 자신들이 진부한 사고와 값싼 도덕과 바보스러운 철학의 세상에 살고있다는 것을 상기해주는 불경스러운 말 ―을 인정해주기 때문에, 풍자는 여태까지 살아온 것이다. 풍자는 사람들을 자극해서 진실을 깨닫도록 한다, 비록 진실을 대표해서 어떤 행동에 이르게까지 하는 경우는 적지만. 풍자는, 자신들이 대중매체로부터 보고 듣고 읽는 많은 것이 가식적으로 경건한 것이고, 감상에 젖은 것이고, 부분적으로만 옳은 것이라는 사실을 사람들에게 상기시켜주는 경향이 있다. 인생은, 인생에 대한 대중적인 이미지와 아주 적은 정도까지만 비슷하다. 군인은, 영화가 그들에게 부여하는 이상들을 실제로 가지고 있는 경우는 거의 없으며, (영화에서는 군인이 항상 용감하고 총을 맞아도 계속 싸우는 것과 같이, 이상적인 모습을 보여주지만), 일반 시민들이 인도주의의 이타적 봉사에 자신을 헌신하지도 않는다. 지성인들은 이러한 것들을 알고있지만, 이것들이 표현되는 것을 듣고있지 않을 때는 그것들을 잊어버리는 경향이 있다.

페이스북 댓글
티스토리 댓글

+ Recent posts